اگه به دور و برتون نگاه کنین، عمده ی کسانی که به موفقیت های چشم گیر و قابل توجه دست یافتن، از اعتماد به نفس قابل قبولی برخوردار بودن. در واقع خودباوری و اعتماد به نفس، شرط لازم دست یابی به موفقیت های بزرگ و چشمگیره.

شاید شما هم افرادی رو بشناسین که توانایی و استعداد قابل توجهی دارن ولی بدلیل اینکه جرأت ابراز وجود و خودباوری لازم رو نداشتن هرگز نتونستن به موفقیت بزرگی برسن.

برخورداری از اعتماد به نفس بالا :
* دست یابی به اهداف تون کمک می کنه
* شما رو در ارتباطات موفق تر و مؤثرتر می کنه
* به شما صراحت و جرأت ابراز وجود میده
* توانایی نه گفتن رو تقویت می کنه
* دیگران رو به تحسین شما وامیداره.

برای دست یابی به اعتماد به نفس عالی ده نکته رو زندگی و تمرین کنین:
1- هرگز خودتون رو با دیگران مقایسه نکنین. چرا که مقایسه با افراد بالاتر احساس می توانم شما رو سست می کنه.

2- اگه در گذشته شکست خوردین و یا اشتباهی رو مرتکب شدین از سرزنش و تحقیر خود به شدت اجتناب کنین. با خودتون مثل یک مادر مهربانی رفتار کنین که وقتی بچه اش زمین می خوره اون رو بلند می کنه و بهش میگه : طوری نشده، بازم تلاش کن تا موفق بشی.

3- از تمرکز و توجه فراوان روی عیب ها و ضعف ها و ناتوانی های خود اجتناب کنین.

4- قلم و کاغذی بردارین و فهرستی از داشته ها، قابلیت ها و توانایی های خودتون بنویسین. سعی کنین این رو هر روز مرور کنین و روزی دو سه مورد به اون اضافه کنین.

5- از اونجا که برای داشتن اعتماد به نفس باید احساس می توانم شما تقویت بشه، از انجام هر کار سنگینی که مطمئنین نمی تونین اون رو انجام بدین و وسط کار رهاش می کنین به شدت خودداری کنین.

6- برای خودتون هدف های کوچک، کوتاه مدت و دست یافتنی انتخاب کنین تا به واسطه ی تحقق و دست یابی به اون اهداف، اعتماد به نفس تون تقویت بشه.

7- پیوسته خودتون رو تشویق کنین و هر ویژگی مثبتی رو توی خودتون تحسین کنین و خدا رو به واسطه ی اون شکر کنین.

8- مدام به خودتون تلقین کنین که اعتماد به نفس خوبی دارین و لحظه به لحظه بیشتر و بیشتر میشه.

9- خودتون رو با ترس هاتون مواجه کنین مثلاً اگه جلوی جمع حرف زدن واستون دشواره اینقدر این کار رو تکرار کنین که کم کم ترس تون بریزه و به خودباوری برسین.

10- وقتی به درستی انجام کاری مطمئن شدین اون رو انجام بدین و به قضاوت و نظر و تحقیر و تمسخر دیگران اعتنا نکنین و نگران این نباشین که دیگران درباره ی شما چی میگن