🌹 نخستین گامی که لازم است سالک در سیر الی الله بردارد، توبه کامل از اشتباهات گذشته است. به همین جهت است که بزرگان فرموده اند: "شستشویی کن و آنگه به خرابات خُرام"

برای قبولی توبه باید دسته کم سه شرط زیر در شخص تائب محقق شود:

1⃣ پشیمانی از گناهان گذشته.

2⃣ تصمیم به طاعت و بندگی در آینده.

3⃣ جبران و اصلاح خرابکاری های گذشته تا هر مقداری که ممکن باشد.

 (در نهج البلاغه در کلمات قصار حضرت علی علیه السلام شش شرط برای توبه کامل فرموده اند. ولی آن دستور برای سالکان راه رفته است و این جزوه برای قدم اول تنظیم شده است.)

 پس از اینکه سه شرط فوق عملی شد، نماز توبه را طبق دستور ذیل به جا آورد:
⭕️ روز یکشنبه از هر ماه که باشد غسل توبه کند، وضو هم بگیرد، دو رکعت نماز توبه نیت کند. در هر رکعتی یک حمد و سه مرتبه سوره مبارکه توحید و یک مرتبه سوره فلق و یک مرتبه سوره ناس بخواند. پس از اتمام دو رکعت اول، دو رکعت دیگر به همان شکل نیت کند که جمعا باید چهار رکعت بخواند. و سپس هفتاد مرتبه استغفار کند و ختم کند استغفار را به ذکر شریف " لا حَولَ وَ لا قُوَّةَ اِلّا بِالله العَلِیِّ العَظیمِ". سپس یک مرتبه این دعا را بخواند: " یا عَزیزُ یا غَفّارُ اغفِر لی ذُنوُبی وَ ذُنوُبَ جَمیعِ المُومِنینَ و المَومِناتِ فَإِنَّهُ لا یَغفِرُ الذُّنُوبَ اِلّا أَنتَ."
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند : هرکه این نماز را بخواند، توبه اش قبول می شود و گناهانش آمرزیده شود و طلب کاران از او راضی شوند. (مفاتیح الجنان، اعمال ماه ذیقعده)

ای تائب محترم! بدان و آگاه باش که خداوند متعال ارحم الراحمین است. غفور و غفار و ستار است؛ بشر را برای رحمت آفریده نه غضب. خداوند در قرآن کریم فرموده است:

نَبِّئٌ عِبادی اَنّی اَنَا الغَفوُرُ الرَّحیمُ. به بندگان من خبر ده که من آمرزنده و مهربانم. (سوره مبارکه حجر آیه شریفه 49) "

تو مگو ما را بدان شه بار نیست
با کریمان کارها دشوار نیست "

خدای رحیم خودش به ما اسماء مقدسی را تعلیم فرموده است که هر کدام از آنها برای مغفرت کافی است؛ مانند: " یا مَن کَتَبَ عَلی نَفسِهِ الرَّحمة" ؛ یعنی ای کسی که رحمت را بر خودت واجب فرموده ای " یا مَن سَبَقَت رَحمَتُهُ غَضَبَه" ؛ ای کسی که رحمتت بر غضبت پیشی گرفته است. (دعای جوشن کبیر)